Som toastmaster opplever jeg ofte å få spørsmål om hvilket innhold man bør ha med i en bryllupsinvitasjon.

Her er noen av mine beste tips:

Tips nr. 1 – Hold av datoen

De fleste av oss lever i en travel hverdag og kalenderen blir fort fullbooket i mange måneder fremover. Det er derfor viktig at dere opplyser gjestene deres om bryllupsdatoen så tidlig som mulig.

Det er vanlig at man først sender ut en «hold av datoen/ save the date” i sosiale medier eller per SMS. Da haster det ikke å sende ut den offisielle invitasjonen.

Tips nr. 2 – Den offisielle invitasjonen

Det er vanlig å sende ut den offisielle invitasjonen mellom 6 og 8 måneder før bryllupet.

Leie Toastmaster til bryllupsfesten

Tips nr. 3- Hva bør vi skrive i bryllupsinvitasjonen?

Det er viktig at dere får med følgende punkter:

  • Dato og klokkeslett
  • Navn på vielseslokale
  • Navn på selskapslokale
  • Som regel oppfører man kun et klokkeslett for å ikke forvirre gjestene.
    Her er et eksempel: Vi har gleden av å invitere dere til vårt bryllup den 28.08.20xx, i Mariakirken klokken 12.00. Middag og etterfølgende fest arrangeres i Grand Selskapslokaler.
  • Allergier – Det er viktig at dere så tidlig som mulig får inn opplysninger om allergier. Det vil da bli enklere å planlegge menyen.
  • Navn på Toastmaster og e-post adresse
  • Svar utbes eller S.u. innen feks.12.12.xx . Det betyr at man ber om å få svar innen 12.12.xx.
  • Kleskode / dresskode. Vær tydelig på hvilket antrekk gjestene oppfordres til å bruke.
    Se tips nr 4.

Tips nr 4. – Hva betyr de ulike kleskodene i et bryllup?

Her er de vanligste kleskodene:

  • Pent antrekk – Her står gjestene fritt til å velge. Herrene kan for eksempel gå med chinos og skjorte, og det er heller ikke krav om å bruke slips.
    Kvinnene kan for eksempel gå med en lett sommerkjole.
  • Dress – Dette er en litt mer formell kleskode. Dressen er som regel blå, grå eller sort. Skjorte og slips kan gjerne være av den lekne sorten.
    Kvinnene kan velge en litt penere kjole, men også her kan fargene være av den lekne sorten.
  • Mørk dress /smoking – Dette er den vanligste formen for kleskode i bryllup. Herrene kler seg i smoking eller i en mørk blå, grå eller sort dress. Skjorten er hvit med et slips som matcher dressen.
    Kvinnene bør kle seg i en knelang eller lang kjole. 
  • Gallaantrekk. Dette er som regel kjole og hvitt eller gallauniform, men smoking er også tillatt.
    Kvinnene bruker lang aftenkjole.
  • Folkedrakt eller bunad er egentlig et gallaantrekk, men det kan alltid brukes uavhengig av kleskode.
Leie Toastmaster til bryllupsfesten

Tips nr 5. – Valg av design på bryllupsinvitasjonen

Når det kommer til designet på invitasjonen, så kan dere ved hjelp av noen enkle grep gjenspeile deres identitet og skape noen forventninger til bryllupet.
Her er det lov å være kreativ. Språkvalget kan for eksempel være humoristisk, høytidelig eller på rim.
Fargevalget kan være en gjennomgangsfarge i hele bryllupet. Det samme gjelder fonter, papir og monogram. 

Toastmaster Kenneth Smørdal

Denne bloggen er skrevet av Toastmaster Kenneth Smørdal.
Ønsker dere en entusiastisk toastmaster med lang erfaring, stødig ledelse og en selskapelig humor? Kenneth Smørdal sørger for at festen blir ledet på en profesjonell og underholdende måte.
Les mer

Tips en venn!