Bryllupsplanleggerens tips til bryllupstalen

Bryllupsplanleggerens tips til bryllupstalen

Bryllupstale
Toastmaster Kenneth Smørdal Fotokred: Kenneth Gjertsen

Er du usikker på hvordan du skal gå frem når du skal skrive og fremføre en bryllupstale?
Enten du er brud, brudgom, forlover eller gjest, kan det oppleves som en krevende oppgave å holde en bryllupstale.
Jeg har selv jobbet som bryllupsplanlegger og toastmaster i flere hundre bryllup og hørt mange bryllupstaler.
Her er noen av mine beste tips for en vellykket bryllupstale.

Tips nr. 1 – Forbered deg godt

Denne muligheten kommer ikke igjen! Derfor er mitt viktigste råd at du forbereder deg godt.
Jeg har sett flere eksempler på taler som ikke har blitt godt mottatt fordi taleren ikke var godt nok forberedt. «Freestyling» eller stikkord nedskrevet på en serviett er ikke noe jeg vil anbefale.

Det som vanligvis skjer når man ikke er godt nok forberedt, er at man glemmer å si det man hadde ønsket. Jeg har også sett eksempler på at det bærer fryktelig galt av sted. En gang opplevde jeg at brudgommen sa galt navn på bruden. Det ble en pinlig seanse og en krevende jobb for meg som toastmaster.

Jeg anbefaler derfor at du skriver ned hele talen. Når du er fornøyd med teksten finner du deg et sted hvor du kan være helt alene. Deretter leser du talen høyt og tydelig for deg selv flere ganger.
Hvis du gjør dette, kan jeg garantere at det kommer til å gå fint.

Tips nr. 2 – Hvor lang skal talen være?

En tale bør helst være litt for kort enn alt for lang.
Bryllupsmiddagen bør ikke vare mer enn tre til fire timer, inkludert en liten pause. Hvis flere skal holde tale som varer i 15 minutter vil middagen fort bli langdryg.
Konsentrasjonen til publikum er på topp i det talen starter. Forskning viser at den er på bunn etter 20 minutter. Derfor må du gi deg når du er på topp.
Mitt tips er derfor at talen bør være mellom 5 og 15 minutter.

Tips nr 3. – Hvordan skrive en bryllupstale fra brud eller brudgom?

1. Start med å takke alle gjestene for at de ville ferie dagen sammen med dere.

2. Si noen ord til bruden/brudgommens foreldre.

3. Si noen ord til din egen familie.

4. Si gjerne noen ord til din forlover.

4. Resten av talen skal rettes mot bruden/brudgommen og barna.

5. Husk alltid å avslutte talen med «Jeg elsker deg!».

6. Deretter ber du alle om å reise seg og det utbringes en skål.

Tips nr. 4 – Humor i bryllupstalen

Det er ingen som forventer at du skal holde et standup-show, men hvis du kan komme med noen artige historier underveis vil dette alltid bli godt mottatt.
Det er viktig at du tilpasser historiene til publikum. Et lite tips er at det ikke alltid er like lurt å fortelle en grovis, eller å ha det moro på andres bekostning.

Tips nr. 5 – Trist tema i en talen

Noen føler at det er både viktig og riktig å bruke en del av talen til å minnes en som har gått bort, eller fortelle en historie fra livet som har vært vanskelig. Dette kan du helt fint gjøre, men her gjelder det å tenke på dramaturgien og legge denne delen til midten av talen. Starten og slutten av talen skal kun være glede og kjærlighet.

Tips nr. 6 – Sitat i talen

Engelskmennene sier gjerne «Steal with pride».
Det er helt greit å låne sitater fra andre, men det er også vanlig at man innleder sitatet med å henvise til hvem man har lånt sitatet av. Bruk derfor gjerne et kjent sitat underveis i talen.
Du kan også benytte visdomsord for å krydre talen. Det som kjennetegner et visdomsord, er at opphavet til utsagnet ofte er ukjent.

Tips nr. 7 – Hvordan fremføre en tale?

– Sørg for at du har hele talen nedskrevet foran deg med stor skrift.

– Del talen opp i mindre deler som du limer på kort eller kartong.

– Husk å snakke sent, høyt og tydelig.

– Hvis det blir litt emosjonelt under fremføringen bør du stanse opp, drikke litt av vannet og puste dypt før du fortsetter.

Og helt til sist… Dette er ikke en eksamen, men en dag for glede og kjærlighet. Senk skuldrene, skru på smilet og nyt det!

Lykke til!

Bryllupsplanlegger og toastmaster Kenneth Smørdal

Denne bloggen er skrevet av den profesjonelle bryllupsplanleggeren og toastmasteren Kenneth Smørdal.
Les mer